Bare start med at skrive...
Nyheder

Få dine corona-relaterede IT-⁠udfordringer af vejen

Udgivet 13 oktober, 2020
Lær mere om vores projekter
Start her

Den globale pandemi stresser virksomheder — og deres IT-afdelinger specifikt. Men hvad har vi lært, og hvad kan vi gøre for at overvinde de udfordringer, der har skabt en ”ny normal” virkelighed? Vi har delt nogle tanker med Computerworld.

Corona-nedskæringer og den parallelle fremskyndelse af digitaliseringen lægger pres på it-afdelingerne, og når en krise opstår, flytter fokus sig typisk over på reduktion af omkostninger.

Projekter sættes på hold, blandt andet på grund af interne ressourcer, der sendes hjem, eller måske endda bliver skåret væk, mens andre projekter bliver opgraderet, som prioriteterne ændrer sig.

Men at stoppe sine it-aktiviteter er sjældent den bedste måde at reagere på i en krise. 

Faktisk er det ofte bedre at styrke de igangværende aktiviteter og sikre virksomhedens fortsatte drift. 

Det betyder, at job opretholdes, og at der fokuseres på at sikre det, der allerede er på plads. Imens kan den egentlige udvikling blive outsourcet til eksperter. 

Desperate tider, smarte foranstaltninger

Det er et smart træk fra et strategisk perspektiv. 

Men hvordan kan man slippe af med it-problemerne? Send dem ud af landet. Og nej, vi laver ikke sjov. 

Corona har vist, at det faktisk er en strategisk fornuftig foranstaltning til at sikre fortsat fremdrift. Men hvem er de mest sandsynlige brugere af outsourcing til at overvinde hindringerne forårsaget af pandemien?

Som forventet har SMB-sektoren været mest villig til at fortsætte med teknologisk outsourcing.

Agenturerne og konsulentfirmaerne har vist sig at være de mest fleksible, da de skalerer op og ned meget hurtigt. Og for de store virksomheder er det interessant nok i høj grad en kamp mellem indkøbsafdelingerne, der forholder sig til priser, og F&U/IT-afdelingerne, der taler for værdien af kompetencer og ressourcer.

Hvilke andre konklusioner kan vi drage af pandemien i Danmark? De fem største ting, som pandemien i Danmark har lært os: 

1) Placering

Før pandemien: Virksomheder foretrak at holde deres personale samlet ét sted.

Efter pandemien: Virksomheder har indset, at deres teams faktisk kan arbejde rigtig godt sammen på afstand.

2) På kontoret

Før: Virksomheder foretrak, at personalet arbejdede på kontoret.

Efter: Virksomheder har lært, at deres personale kan være meget (mere) produktive, når de arbejder hjemmefra.

3) Personale

Før: Virksomheder valgte at ansætte personalet til at arbejde udelukkende for dem.

Efter: Virksomheder har fundet ud af, at de rent faktisk kan samarbejde effektivt med konsulenter og freelancere på afstand, og at distance-samarbejdsmodeller fungerer godt.

4) Logistik

Før: Virksomheder ville bruge meget tid og mange ressourcer på transport af medarbejdere.

Efter: Virksomheder har forstået, at de rent faktisk kan arbejde rigtig godt online, hvilket sparer tid og penge i stor stil.

5) Outsourcing / Nearshoring

Før: Virksomheder var forsigtige med at outsource for mange opgaver eller komplekse og strategiske opgaver.

Efter: Virksomheder har lært, at der er mange fordele ved at outsource en stor del af deres arbejde. Selvom de forbliver opmærksomme og kræsne med hensyn til valg af teknologipartner. 

Ude af øje,men top of mind

Som outsourcingfirma oplever vi at tidligere barrierer bliver brudt ned. 

Kunderne vurderer det at have eksterne eksperter, der arbejder på projekter på afstand af virksomhedens lokation, som mindre skræmmende end før. 

En sådan tilgang åbner flere muligheder: Nu handler det helt enkelt om at engagere de bedste mennesker til at få arbejdet gjort, ikke bare vælge dem, der er tilgængelige tæt på.

Tidligere var det ikke ualmindeligt, at virksomhedens ansvarlige it-personale ville rejse ud til deres outsourcingpartners hjemland. De tider er forbi.

Tingene vil med al sandsynlighed vende tilbage til den måde, de var — til en vis grad — dog sandsynligvis i et blandet format af virtuelle og ansigt-til-ansigt kombinerede møder. I mellemtiden er vores råd at etablere et solidt forhold til din teknologi-partner. 

I vores perspektiv er der to elementer at overveje. Den første er at finde et outsourcingfirma med en repræsentation eller et kontor i landet. Det andet er at finde et firma, der er kulturelt tættere på dig. Hvis du gør det, har du allerede fået en god begyndelse.

Dynamic Insights: AI-drevet Microsoft CRM til finansiel organisation

WaveAccess har udviklet et analytisk værktøj på basis af kunstig intelligens-teknologi, der behandler data fra internettet til specifikke klientrelaterede nøgleord og viser resultaterne i Microsoft Dynamic CRM-grænsefladen.

En rejse på 22 år

I juli 2022 fyldte WaveAccess 22 år! Vi vil gerne benytte denne lejlighed til at lykønske alle de involverede samt dele de seneste nyheder om virksomheden. WaveAccess fortsætter med at fokusere på den globale teamtilgang, udvide sin tilstedeværelse samt understøtte fjernarbejdskonceptet, for derved at øge ekspertisen i at arbejde med komplekse teknologiske og forretningsmæssige udfordringer, indgå nye partnerskaber, udvikle sine proprietære produkter, støtte medarbejderinitiativer og investere i talenter.

Fullstack-udviklere: En del af udfordringen eller af løsningen?

Fullstack-udviklere er i høj kurs, men de påvirker ikke efterspørgslen på it-eksperter som så mange andre, og så er de ikke super anvendelige hele tiden. Det giver stof til eftertanke for mange virksomheder. Men at slette dem fra ønskelisten vil være en stor fejl. For de har meget at bidrage med i konkrete tilfælde.
Outsourcing inden for tech fortsætter i 2019 med at være et varmt emne. Herunder nearshoring. De nye afgørende parametre er proces og relationer. Her er vores tanker i denne henseende i artiklen for IT-Kanalen.
Stefan Pedersen, Managing Director hos WaveAccess Nordics, afslører udsigterne til partnerskab med IT-leverandører og -leverandører i sin ekspertartikel for IT-Kanalen: hvad en tillidsfuld dialog med din IT-partner kan bringe, og hvordan "Divide and Conquer" viser sig at være en god forretningsidé.
Dygtige IT-udviklere er i høj kurs og stærkt efterspurgt i disse år. Og med god grund. De er svære at finde, og særdeles vigtige for virksomhedernes udvikling. Men en mild omskrivning af det gamle udsagn om at spørge i øst og få svar i vest, kan give et fingerpeg om, hvor løsningen ligger.

Relaterede services

Applikationsudvikling
Blockchain-implementering
Hurtig Prototypefremstilling

Hvordan vi behandler dine persondata

Når du indsender den udfyldte formular, bliver dine persondata behandlet af WaveAccess Nordics ApS. Grundet vores internationale tilstedeværelse kan dine data bliver overført og behandlet uden for det land, hvor du bor eller befinder dig. Du har ret til at trække dit samtykke tilbage når som helst.
Du bedes læse vores Privatlivspolitik for yderligere oplysninger.