Bare start med at skrive...
Nyheder

Systemintegration på mere godt end ondt

Udgivet 3 november, 2021
Lær mere om vores projekter
Start her

Hvorfor er integrationer så ugleset, og hvad kan man gøre for at lette processen. Her en samling konkrete gode råd til en bedre oplevelse og større sandsynlighed for succes.

Systemintegration

Integration er sjældent den mest populære udfordring for it-afdelingen.

Selv når man som it-ansvarlig mener, man har fuld kontrol, kan der være flere ubekendte i spil.

Tilmed kan det kræve specifik viden og erfaring der ikke nødvendigvis findes in-house – eksempelvis med .NET.

Vi kan også nævne erfaring med integration med machine learning og big data, integration med manual data godkendelse, integration med krypterede filer og arkiver og ikke mindst integration med Exchange, som man ofte finder det hos advokatkontorer og ejendomsmæglere.

Systemintegration er af nogle beskrevet som værende ”ikke rocket science”.

Men når det er sagt, er der fortsat mange udfordringer – og det betyder, at mere end halvdelen af alle integrationsprojekter reelt fejler.

Det skyldes ikke nødvendigvis tekniske udfordringer, men også projektledelse og evnen til at få forandringen integreret.

Tid og intern modstand mod forandring er bestemt heller ikke områder, der skal ignoreres.

Faktisk er det at forsimple et projekt ikke sjældent en årsag til, at projektet slår fejl.

En anden typisk årsag til at fejle er at overvurdere egne inhouse-evner, eller at der ikke er fuldt overblik over de interne kompetencer.

It-afdelinger er ofte vældigt kompetente – men generalister, for det er, hvad der oftest er behov for.

Udfra en lønomkostnings-betragtning, giver det naturligvis mest mening.

Men systemintegrationer kalder på erfaring og indsigt på et specialiseret niveau.

Mængden af områder, der skal tages med i betragtning er ganske omfattende.

Integrationsbehov skal sættes i direkte relation til valg af den rigtige teknologi.

Det afhænger af kompleksitet, omkostninger, hvilke muligheder og kompetencer, der ligger in-house såvel som de hardwaremæssige forhold.

Vær helt ærlig

Først og fremmest er det nødvendig er være ærlig over for sig selv.

It-afdelingen har sine naturlige begrænsninger, og er allerede dybt involveret i en lang række driftsudfordringer. Er det derfor optimalt at påtvinge den flere?

Men nu skal der ikke kun være fokus på udfordringerne, for der findes også løsninger.

Udgangspunktet er derfor en ærlig og objektiv analyse af, hvad systemintegrationen omfatter og indebærer.

Nogle integrationer kan it-afdelingen godt tage på sig, men der skal ikke store afvigelser til, før det bliver en uforholdsmæssig stor belastning.

Dernæst skal man ikke være bange for at benytte konsulenter.

Det samme gælder it-afdelingen. Eksperter er der ikke for at nedtone værdien af deres arbejde, men tværtimod hjælpe dem til virkelig at kunne udnytte deres værdi og kompetencer.

Hvis it-afdelingen kan bidrage til at få udfordringerne løst hurtigt og effektivt, har den netop bevist afdelingens strategiske forståelse, overblik og bidrag til forretningen.

De bedste konsulenter hjælper til kundens succes og til at it-afdelingen kan sole sig i de gode løsninger.

Konsulenter er faktisk de første, der skal integreres succesfuldt – så er resten typisk sejlads i roligt farvand.

Denne artikel blev oprindeligt publiceret på computerworld.dk.

Dynamic Insights: AI-drevet Microsoft CRM til finansiel organisation

WaveAccess har udviklet et analytisk værktøj på basis af kunstig intelligens-teknologi, der behandler data fra internettet til specifikke klientrelaterede nøgleord og viser resultaterne i Microsoft Dynamic CRM-grænsefladen.

Empowering Danish businesses with digital finance solutions

Danish businesses are approaching the next significant milestone with the implementation of the new Bookkeeping Act. WaveAccess stands as a reliable ally during this transition, providing custom digital finance solutions, and efficient system integration. With our assistance, companies can effortlessly align with the new legislation while attaining complete control over their financial processes.

Frigør kraften i samarbejde

Hos WaveAccess tror vi, at outsourcing ikke bare handler om at finde den billigste eller hurtigste løsning. Det handler om at opbygge stærke og gnidningsfrie samarbejder, der fører til succes. Med 23 års erfaring har vi lært, at nøglen til enestående resultater ligger i at skabe en stærk forbindelse mellem vores team og vores kunder.
AI giver adgang til store forbedringsmuligheder, ikke mindst for kommuner og regioner. Derfor bør de 40 kommunale og regionale signaturprojekter fra 2020 til 2022  ikke stå alene. Det er nu kommunerne skal sætte fart på AI og omsætte de mængder af data de har til gavnlige tiltag for både borgerne, miljøet og kommunen selv, skriver Kenneth Hallingskov fra WaveAccess Nordics i denne klumme til Kommunen.dk.
WaveAccess har fået nyt design, og vi er glade for at kunne præsentere dig for det friske og alligevel genkendelige logo i lyse, levende farver og vores nye motto "Form The Future". Lad os fortælle dig mere om den nye fase i udviklingen af vores brand.
I juli 2022 fyldte WaveAccess 22 år! Vi vil gerne benytte denne lejlighed til at lykønske alle de involverede samt dele de seneste nyheder om virksomheden. WaveAccess fortsætter med at fokusere på den globale teamtilgang, udvide sin tilstedeværelse samt understøtte fjernarbejdskonceptet, for derved at øge ekspertisen i at arbejde med komplekse teknologiske og forretningsmæssige udfordringer, indgå nye partnerskaber, udvikle sine proprietære produkter, støtte medarbejderinitiativer og investere i talenter.

Relaterede services

Applikationsudvikling
IT-rådgivning
Softwareoptimering

Hvordan vi behandler dine persondata

Når du indsender den udfyldte formular, bliver dine persondata behandlet af WaveAccess Nordics ApS. Grundet vores internationale tilstedeværelse kan dine data bliver overført og behandlet uden for det land, hvor du bor eller befinder dig. Du har ret til at trække dit samtykke tilbage når som helst.
Du bedes læse vores Privatlivspolitik for yderligere oplysninger.