Bare start med at skrive...
Teknologier

MLOps er rigtig god forretning — hvis den får lov

Udgivet 19 april, 2023
Lær mere om vores projekter
Start her

Enhver AI og ML-model mister nøjagtigheden over tid. De data, der bruges til at træne den, bliver forældede og afspejler ikke længere markedsforholdene. MLOps er den nødvendige løsning på den udfordring, skriver Kenneth Hallingskov, Managing Director, WaveAccess Nordics, i sin klumme på Computerworld.

Enhver AI og ML-model mister nøjagtigheden over tid. De data, der bruges til at træne den, bliver forældede og afspejler ikke længere markedsforholdene. Som følge heraf når virksomheden til de forkerte konklusioner, og reagerer ikke optimalt på ændringer i markedet. For at undgå dette skal man regelmæssigt indsamle nye data, opdatere modellen og integrere den med infrastrukturen. Det er tids- og ressourcekrævende, og udfordringerne vokser kun i takt med at man introducere flere modeller.

Men der er en løsning — MLOps (Machine Learning Operations). MLOps er et sæt praksisser og værktøjer, der har til formål at implementere og vedligeholde Machine Learning-modeller i produktionen, pålideligt og effektivt. Og har man valgt at anvende machine learning, er MLOps det naturlige næste skridt i den videre forretningstransformation. Men mange kæmper fortsat med at operationalisere MLOps, og det kan vise sig at være en forretningsstrategisk udfordring. Et par eksempler på dette — og hvad der kan opnås, når det er gennemført - kan være at Netflix efter sigende skal have sparet en milliard dollars ved brug af MLOps eller at Google’s deep learning machine learning rammer plet i 89% af tilfældene forhold til opsporing af brystcancer.

Besparelser og effektivisering af tid og ressourcer giver nemlig mulighed for at fokusere på modellens kvalitet. Særligt i dynamiske industrier, der genererer en masse konstant skiftende data som blandt andet detail- og e-handel, sundhedspleje og forsikring tilbyder MLOps store fordele. Det gør MLOps attraktiv i et omfang, at det globale MLOps-marked ifølge en Deloitte-rapport vil nå op på næsten $4 milliarder i 2025 .

Eksempelvis kan MLOps og machine learning bidrage til at forudsige efterspørgsel, styre kundeoplevelsen og optimere lager- og transportlogistik i detailhandelen.

I sundhedsvæsenet bruges ML til blandt andet at analysere patientdata og resultaterne af medicinsk forskning. Neurale netværk trænes på et stort antal billeder fra røntgenstråler, ultralyd, magnetisk resonansbilleddannelse (MRI'er) til computertomografi (CT) scanninger og andre kontroller. Brugen af ML er således med til at reducere risici og bidrage til rigtig valg af behandling.

Forsikringsselskaber analyserer mange variabler, når de beregner mulige risici, potentielle omkostninger og indtægter. Machine learning-teknologi hjælper her med at forudsige risikoen for omkostningerne ved forsikringssager og forbedre servicekvaliteten med mere. Men for virkelig at drage fordel af disse fordele er der brug for MLOps.

Beklageligvis bliver mange af disse store fordele aldrig opnået, fordi ML-modellerne ikke bliver fulgt til dørs, data udnyttet og den tilgængelige ML-løsning trænet og dermed optimeret igen og igen. Så projekterne risikerer at blive lagt til side, investeringerne bliver ikke hentet hjem og nyttig viden bliver ikke brugt.

Vi har forstået at data er godt og meget data er meget godt, men det er kun gældende hvis den bliver anvendt. Og det er der, det halter. Viden bliver ikke implementert, MLOps ikke operationaliseret og dermed står vi med en lose/lose situation i stedet for det modsatte.

En af forudsætningerne for at implementere MLOps-konceptet er arbejdet i hybride teams. Sådanne projekter involverer dataingeniører, Data Scientist, ML-ingeniører, ML-arkitekter, DevOps-ingeniører og AI-eksperter. Desværre mangler vi oftere og oftere disse ressourcer i Danmark.

Dette til trods kan det vise sig at være yderst forretningsstrategisk uheldigt at undlade målrettet at gå efter at udnytte de fordele, der ligger i operationaliseringen af MLOps.

Dynamic Insights: AI-drevet Microsoft CRM til finansiel organisation

WaveAccess har udviklet et analytisk værktøj på basis af kunstig intelligens-teknologi, der behandler data fra internettet til specifikke klientrelaterede nøgleord og viser resultaterne i Microsoft Dynamic CRM-grænsefladen.

Shipping Digitalisering: øget effektivitet og bæredygtighed

Digitalisering har i mange år været en af de væsentligste komponenter i virksomhedsudvikling — også inden for shipping og forsyning, skriver Kenneth Hallingskov i denne klumme til Transportmagasinet.

Automated AI dev: building an MVP in 1 month with ValueXI

Drawing on years of experience in Artificial Intelligence development, we've discerned patterns in AI projects and crafted an approach that enables us to create and implement a high-quality MVP (Minimal Viable Product) within just one month. Which significantly reduces costs, time, and risks associated with development. Let us share how we reached this point and what results it has brought to our clients.
AI giver adgang til store forbedringsmuligheder, ikke mindst for kommuner og regioner. Derfor bør de 40 kommunale og regionale signaturprojekter fra 2020 til 2022  ikke stå alene. Det er nu kommunerne skal sætte fart på AI og omsætte de mængder af data de har til gavnlige tiltag for både borgerne, miljøet og kommunen selv, skriver Kenneth Hallingskov fra WaveAccess Nordics i denne klumme til Kommunen.dk.
Butiksoplevelsen spiller også en afgørende rolle i den digitale detailhandel og her er der grund til at tænke kunstig intelligens, AI og AR, ind, skriver nordisk chef i WaveAccess, Kenneth Hallingskov, i denne klumme til DetailWatch.
WaveAccess deltog i udviklingen af MyPlasticDiary-webapplikationen MVP, der har til formål at gøre det muligt at spore og kontrollere dit forbrugsniveau af plast, finde de nærmeste genbrugsstationer og dermed reducere dit plastik fodaftryk.

Relaterede services

Machine learning
IT-rådgivning
Internet of Things

Hvordan vi behandler dine persondata

Når du indsender den udfyldte formular, bliver dine persondata behandlet af WaveAccess Nordics ApS. Grundet vores internationale tilstedeværelse kan dine data bliver overført og behandlet uden for det land, hvor du bor eller befinder dig. Du har ret til at trække dit samtykke tilbage når som helst.
Du bedes læse vores Privatlivspolitik for yderligere oplysninger.