Bare start med at skrive...
Teknologier

Den virtuelle virkelighed er blevet virkelig

Udgivet 21 april, 2021
Lær mere om vores projekter
Start her

Virtual reality er nået til et stadie, hvor muligheder er så håndgribelige, at virksomhederne ikke længere har råd til at ignorere det. VR er ikke længere kun af interesse for legetøjsproducenter. Det er blevet et seriøst værktøj, der kan spare virksomheder millioner af kroner. Lær detaljer nedenfor i vores nye ekspertartikel til Computerworld.

Den virtuelle virkelighed er blevet virkelig

Virtual reality kan påvirke neuronernes adfærd og få vores hjerne til at tro på en fysisk virkelighed i et ellers modelleret rum.

Effekten er så dyb, at folk har brug for gelændere til at holde fast i selv ved en VR-tur i en forlystelsespark.

Effekten og mulighederne er så overvældende, at virksomheder ikke længere kan ignorere det. Men det har taget tid.

VR-branchen var op til nu oftest forbundet med spil og underholdning, og derfor blev VR-teknologien i sig selv fejlagtigt ofte betragtet som useriøs.

Og for et par år siden var AR-teknologien (augmented reality) ganske rigtigt udbredt som en platform til PokemonGo og andre spil, men nu bliver AR aktivt inkorporeret i forretningsløsninger over hele verden.

For eksempel bruger DHL Google-briller med AR til at optimere arbejdet på deres lagre, mens General Electrics bruger en VR-baseret emulering til at uddanne ingeniører, inden de får adgang til en atomstation.

VR kan åbne adgang til steder, hvor specialister ikke må komme ind uden meget grundig og kostbar træning.

En anden mulighed er VR-træning af personale til at manipulere udstyr, der ikke kan stoppes og skilles i virkeligheden.

En "tvilling" af anlægget eller fabrikken bliver oprettet (hvor nøjagtigt afhænger af opgaven) og inde i simuleringen ved hjælp af controlleren prøver den, der skal trænes, selv at installere og skille udstyret ad.

Produktionsprocessen bliver ikke påvirket og seniormedarbejdere distraheres ikke. Og nogle løsninger indebærer tilmed tilstedeværelsen af en partner / mentor, så folk “ser” hinanden i emuleringen.

Nedenstående skema af Grigore Burdea, en forsker inden for VR-teknologi og en pioner inden for VR-rehabilitering, har udviklet 'tre I'-modellen, der overskueligt viser fordelene og muligheder med VR.

  1. Immersion. Vi kan se og høre i VR som i den virkelige verden (hovedets position spores, så vi opfatter hastighed, afstand, højde osv.).
  2. Interaction. Vi interagerer med objekter på en naturlig måde: berøring, slip, flyt og føle- feedback fra controllere.
  3. Imagination. Vores fantasi fuldender fraværende segmenter af et virtuelt rum, hvilket gør det endnu mere overbevisende. VR-baserede tegninger er mere detaljerede, og størrelsen kan estimeres bedre end i 3D.

Ser nye processer

Fordybelsen, der er mulig i VR, lader den enkelte medarbejder se nye processer og lære bestemte handlinger gennem træning uden at distrahere andre medarbejdere.

Træning i et VR-setup øger markant sandsynligheden for, at medarbejdere permanent husker nye oplysninger.

Desuden er VR-simuleringen en fantastisk måde at teste og træne et beredskab, ved at modellere nødsituationer i et sikkert univers.

De mange muligheder gør samtidig en rent brugerdefineret udvikling mindre effektivt, fordi der ikke er en klar forståelse af et rigtigt sted for brug af løsningen - eller forståelse af eksisterende use cases. Løsningen er en såkaldt “konsultations-session”.

Begynd med rådgivning

Ekspertanbefalingen er at begynde projektet med rådgivning og diskussion af målet med projektledere, forretningsanalytikere og VR-specialister.

De ved, hvilke spørgsmål de skal stille, og hvordan man finder frem til den forretningsproces, der opnår mest med VR.

De deler også casestudier og succeshistorier som kan være relevante. Efter konsultationen kan projektet udvikle sig således:

  • Klienten vælger den forretningsproces, der har mest brug for forbedringen (for eksempel forkert reaktion i tilfælde af udstyrsnedbrud).
  • Forretningsanalyse fra udviklerens side undersøger denne forretningsproces. De kommer i kontakt med kundens specialister, forsker i dokumentation, gennemfører interviews og analyserer de bedste fremgangsmåder. Baseret på analyserne oprettes usecases.
  • Udvikleren tilbyder den bedste teknologi, platform og udstyr baseret på løsningsformål og pris (VR-headset, buede skærme osv.).
  • Udvikleren opretter prototypen, og derefter udvikles MVP.
  • Praktisk erfaring viser, at virtual reality kan hjælpe til at spare mange penge på sigt.

Hvis træning eller test af adfærd, vil være risikabel for deltagerne eller voldsomt omkostningstung i virkeligheden – og dyr at gentage, er VR ikke bare fremtidens løsning. Det er nutidens.

Den virtuelle virkelighed er blevet meget virkelig.

Dynamic Insights: AI-drevet Microsoft CRM til finansiel organisation

WaveAccess har udviklet et analytisk værktøj på basis af kunstig intelligens-teknologi, der behandler data fra internettet til specifikke klientrelaterede nøgleord og viser resultaterne i Microsoft Dynamic CRM-grænsefladen.

Hvad sker der med Energy 4.0?

Energisektoren har over det seneste år vist sig at være om muligt mere afgørende — men også mere sårbar, end vi umiddelbar forventede. Det har givet et større fokus på sektoren, og større forventninger til både formåen, effektivitet og modstandsdygtighed. Men er tiden ved at løbe fra Energy 4.0, spørger Kenneth Hallingskov, Managing Director, WaveAccess Nordics, i sin klumme på EnergySupply.

Det er nu AI skal flytte kommunerne

AI giver adgang til store forbedringsmuligheder, ikke mindst for kommuner og regioner. Derfor bør de 40 kommunale og regionale signaturprojekter fra 2020 til 2022  ikke stå alene. Det er nu kommunerne skal sætte fart på AI og omsætte de mængder af data de har til gavnlige tiltag for både borgerne, miljøet og kommunen selv, skriver Kenneth Hallingskov fra WaveAccess Nordics i denne klumme til Kommunen.dk.
Butiksoplevelsen spiller også en afgørende rolle i den digitale detailhandel og her er der grund til at tænke kunstig intelligens, AI og AR, ind, skriver nordisk chef i WaveAccess, Kenneth Hallingskov, i denne klumme til DetailWatch.
Virksomheder har samlet data og kundeoplysninger i årevis, men at udvinde værdien af de store datamængder er fortsat den største udfordring. Men kunstig intelligens (AI) og Machine Learning (ML) giver mulighed for at få mest muligt ud af de tilgængelфige data og få dem til at arbejde for sig. Lær detaljer nedenfor i vores nye ekspertartikel til DataTech.
Et af tidens suverænt vigtigste områder inden for it og teknologi er machine learning. Uden machine learning – ingen kunstig intelligens. Og uden kunstig intelligens – ingen optimering af vitale områder og processer i vores hverdag som forbrugere af private udbud på nettet, som borgere og brugere af offentlige ydelser – og nu også som patienter i sundhedssystemet.

Relaterede services

IT-rådgivning
Applikationsudvikling
Life Sciences Softwareudvikling

Hvordan vi behandler dine persondata

Når du indsender den udfyldte formular, bliver dine persondata behandlet af WaveAccess Nordics ApS. Grundet vores internationale tilstedeværelse kan dine data bliver overført og behandlet uden for det land, hvor du bor eller befinder dig. Du har ret til at trække dit samtykke tilbage når som helst.
Du bedes læse vores Privatlivspolitik for yderligere oplysninger.